Mantelzorgwaardering 2023
Woensdagmiddag 8 november deelde gemeente Tynaarlo de Mantelzorgwaardering van dit jaar uit aan mantelzorgers in onze gemeente. Dit gebeurde in de raadzaal in het gemeentehuis. Van de 78 aangemelde mantelzorgers waren er 23 persoonlijk aanwezig om de waardering in ontvangst te nemen. Eén van de mantelzorgers doet hiervan verslag.
We werden hartelijk ontvangen door de gastvrouwen Marieke ten Buur, Jade Damstra (beiden van Neie Naober) en Margot IJlst (van de gemeente). De koffie en thee stond klaar en er werd gebak bij geserveerd. De aanwezigen hielpen met het doorgeven van het gebak. Immers, zoals iemand het zelf verwoorde: “Wij zijn mantelzorgers en zijn gewend om te helpen.” En zo vond deze middag in een gemoedelijke sfeer plaats.
Tijdens de koffie/thee praatte iedereen met elkaar en werden ervaringen uitgewisseld. Het officiële gedeelte werd geopend door wethouder Jurryt Vellinga. Hij bedankte namens de gemeente de aanwezigen voor hun inzet door het helpen en ondersteunen van (meestal) familieleden of andere naasten die extra zorg nodig hebben. Velen vinden het vanzelfsprekend, maar er komt meestal nog veel bij kijken! Het was fijn om hierover ervaringen met elkaar uit te kunnen wisselen.
Erjen Derks van Valtes hield daarna een interactieve lezing over de Digitale Mantelzorg Assistent. Dat is een app die Valtes aan het ontwikkelen is om mantelzorgers te ondersteunen bij hun zorgtaken. Een gepersonaliseerde app die mantelzorger tips en adviezen geeft op basis van persoonlijke behoeftes. Hierin werkt Valtes onder ander samen met de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo.
Tijdens de lezing werd er vooral plenair gesproken over alles waar je als mantelzorger allemaal tegen aan kunt lopen. Er kwamen veel voor iedereen zeer herkenbare zaken aan de orde. Met deze informatie wil Valtes de app zo actueel en praktisch mogelijk maken.
In 2019 was 33% van de 16-plussers in Nederland mantelzorger, zo liet Derks weten.
59% van de mantelzorgers heeft te weinig tijd en zelfs 24% van de intensieve mantelzorgers die werkten, stopten met betaald werk of gingen minder werken. Dat geeft wel aan hoe zwaar mantelzorgen is. Valtes hoopt het met de app te kunnen verlichten.
Aan de informatievoorziening en advisering kan nog wel meer aandacht worden besteed. Zo komt 86% van de informatie en advies niet bij de mantelzorgers terecht. 69% van hen weet de weg naar de gemeente of andere ondersteuners niet (goed) te vinden. Een belangrijk knelpunt daarbij is volgens Derks ook dat vooral de oudere mantelzorgers niet altijd even ervaren zijn met de digitale wereld. Hiervoor moet goed gekeken worden op welke manier die mensen wel bereikt kunnen worden. Daarvan moeten gemeenten en welzijnsorganisaties zich terdege bewust zijn.
Het was kortom een middag waarin veel ervaringen en tips werden uitgewisseld. Persoonlijk vond ik het fijn dat de ervaringen plenair met elkaar werden gedeeld en niet indivudueel, zoals vorig jaar het geval was.